Ah, dat verklaart een hoop
Voordat ik ooit in een Tesla gezeten had vond ik het ook nog mooie wagens (de model S dan)….
Elon Musk is natuurlijk een enorm cultfiguur, los van dat hij ook echt enorm goede ideeën heeft soms (welke hij weer afwisselt met enorm slechte ). Hij houdt er in ieder geval van om zo nu en dan te choqueren en dat doet het natuurlijk sowieso goed bij veel mensen. De een vindt het idd hilarisch, de ander vindt het niks. Ik houd ook wel van dit soort mensen, laat me het zwart/wit-mensen noemen.
Die actieradius hoeft in principe dan alsnog geen probleem te zijn: als je echt alleen naar Ede hoefde en terug, en daar de hele dag geweest bent. Kwestie van een laadpunt in de buurt zoeken (ik weet niet hoe het in BE geregeld is, maar in NL zijn er zat laadplekken) en m daar gedurende je bezoek aan hangen. Voordat je terug rijdt is ie weer vol. Maar goed: wel hetgeen waar wij dus ook aan twijfelen (al hebben we besloten het een kans te geven), alhoewel onze ritten eigenlijk altijd binnen de actieradius vallen met ritten van rond de 250 km retour. Dan nog hebben we dus wel even gekeken of er laadpunten in de buurt zijn van waar we regelmatig naar toe gaan dat als het tegen zou vallen we dit voor kunnen zijn. Eigenlijk bij elk adres (zijn geen buitenaf adressen) zit een laadpunt binnen 50-100 meter van het adres.
Re: Het auto topic
167Mee eens: ik geloof er ook geen snars van! Vandaar dat ik ook altijd fel tegenstander ben geweest en de discussie een beetje hypocriet vond. Net zoals ik ontzettend hypocriet ben dat ik er nu alsnog in mee ga, maar ik ben in ieder geval eerlijk dat het niks met milieu, maar 100% met fiscaliteit hieromtrent te maken heeft....Kolm wrote:Of elektrisch duurzamer is dan benzine of diesel betwijfel ik nog steeds. Vooral de productie van die batterijen is vervuilend en ook van een grondstof die beperkt is. De KULeuven heeft enkele jaren geleden ook aangetoond dat elektrische auto's bijna evenveel fijn stof produceert als benzinewagens. Hoofdreden is dat ze zwaarder zijn waardoor remmen, banden en wegdek sneller slijten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/11/10 ... 1-2144441/
Ook hier: volledig mee eens. Ik begrijp ook niet goed wat er mis is met knoppen... Ik vind het ideaal dat ik Spotify (en Flitsmeister!) in de auto kan bedienen via het geïntegreerde display, begrijp me niet verkeerd, maar waarom dat met touch zou moeten...? Nou zitten er gelukkig nog wel 'gewoon' knoppen op het stuur om een groot deel van dat soort zaken mee te bedienen, maar dan nog! Wat dat betreft maar goed dat de auto zichzelf in de juiste baan houdt en de afstand op de voorganger in de gaten houdt.Kolm wrote:Het is eigenlijk erg tegenstrijdig dat we aan de ene kant er alles aan doen om mensen van hun smartphone te houden tijdens het rijden en aan de andere kant gaan we een enorm touchscreen in de auto zetten dat je niet kan bedienen zonder even je ogen van de weg te halen. Tegenwoordig wordt zo'n scherm ook steeds meer geïntegreerd met de smartphone waardoor je het touchscreen kan gebruiken voor dezelfde dingen als je op je smartphone kan...
Re: Het auto topic
168Ik mag volgende maand een nieuwe wagen bestellen voor mijn werk.
Diegene die er uit springen voor mij zijn:
- BMW 318d automatisch
- BMW X3 sdrive automatisch
- Audi A4 S Line
- Volvo XC40 met veel opties
- Volvo XC60
Heel veel keuze dus ik kan tussen een 150tal modellen kiezen.
Ik denk dat ik gewoon een paar testritjes ga plannen en de opties bekijken. Tegen april zou ik de wagen dan hebben.
Diegene die er uit springen voor mij zijn:
- BMW 318d automatisch
- BMW X3 sdrive automatisch
- Audi A4 S Line
- Volvo XC40 met veel opties
- Volvo XC60
Heel veel keuze dus ik kan tussen een 150tal modellen kiezen.
Ik denk dat ik gewoon een paar testritjes ga plannen en de opties bekijken. Tegen april zou ik de wagen dan hebben.
Re: Het auto topic
169Amai super keuzes zeg! Denk dat ze allemaal wel evenwaardig zijn diegene wat je nu opnoemt. Kwestie van smaak.
Re: Het auto topic
170Altijd leuk zulke keuzes! Zit er nog verschil in de bijdrage die je zelf moet doen?
Van dit rijtje zouden voor mij de Volvo's afvallen, maar wat Ruler al aangeeft zal het een smaak dingetje zijn (al zou de Audi o.b.v. smaak altijd bij mij winnen en vind ik alleen de BMW/Audi gelijkwaardig... misschien een afkeer tegen de wat degelijke Volvo... )
Van dit rijtje zouden voor mij de Volvo's afvallen, maar wat Ruler al aangeeft zal het een smaak dingetje zijn (al zou de Audi o.b.v. smaak altijd bij mij winnen en vind ik alleen de BMW/Audi gelijkwaardig... misschien een afkeer tegen de wat degelijke Volvo... )
Re: Het auto topic
171Ik heb enkel een leasebudget waar ik mij aan moet houden. Stel dat ik toch opnieuw een BMW 1 zou nemen, kan ik die dus volledig full option nemen. Als ik daarentegen een BMW 3 neem, ga ik keuzes moeten maken welke opties ik er bij wil. Ik zou wel heel graag overgaan van handmatig naar automatisch schakelen. Ik heb zeer vaak druk verkeer en doe heel veel kilometers (nu na 6 maanden ongeveer 25000km). Ik vervloek regelmatig dat handmatig schakelenpaveman wrote:Altijd leuk zulke keuzes! Zit er nog verschil in de bijdrage die je zelf moet doen?
Van dit rijtje zouden voor mij de Volvo's afvallen, maar wat Ruler al aangeeft zal het een smaak dingetje zijn (al zou de Audi o.b.v. smaak altijd bij mij winnen en vind ik alleen de BMW/Audi gelijkwaardig... misschien een afkeer tegen de wat degelijke Volvo... )
Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de BMW 3 denk ik. Dat lijkt mij een goede upgrade van mijn BMW 1 waar ik zo tevreden van ben.
Ik heb nog nooit met Audi gereden, dus die wil ik ook zeker eerst eens bekijken.
Re: Het auto topic
172Als je BMW rijdt en daar tevreden over bent denk ik dat de BMW 3 waarschijnlijk het beste bij je past. Audi verliest het normaal gesproken toch iets op rijgedrag. Niet dat het van Audi slecht is, maar normaliter iets stugger dan BMW, wat veel mensen als minder prettig ervaren. (Audi wint het voor mij dan weer op details van interieur etc., maar dat terzijde)
Ik zou ook zeker eerder de 3-serie dan de 1 kiezen: je zult merken dat je echt veel meer auto hebt. Zeker met veel km's gaat dat enorm verschil maken in het comfort. Zorg er wel voor dat je adaptive cruise control hebt: dat zal het filerijden een stuk minder onaangenaam maken!
Ik zou ook zeker eerder de 3-serie dan de 1 kiezen: je zult merken dat je echt veel meer auto hebt. Zeker met veel km's gaat dat enorm verschil maken in het comfort. Zorg er wel voor dat je adaptive cruise control hebt: dat zal het filerijden een stuk minder onaangenaam maken!
Re: Het auto topic
173De e-tron is inmiddels binnen (gister). Nog maar kort mee gereden, maar elektrisch rijden moet duidelijk nog even wennen (blijkt dat we erg getraind zijn om veel op de motor/koppeling te doen). Het rijdt wel fantastisch en het is een nog gigantischere auto dan ik al verwacht had...
Re: Het auto topic
174Mooie auto. Veel plezier op de baanpaveman wrote:De e-tron is inmiddels binnen (gister). Nog maar kort mee gereden, maar elektrisch rijden moet duidelijk nog even wennen (blijkt dat we erg getraind zijn om veel op de motor/koppeling te doen). Het rijdt wel fantastisch en het is een nog gigantischere auto dan ik al verwacht had...
Re: Het auto topic
176Veel plezier en veilige kilometers met de nieuwe e-tron!paveman wrote:De e-tron is inmiddels binnen (gister). Nog maar kort mee gereden, maar elektrisch rijden moet duidelijk nog even wennen (blijkt dat we erg getraind zijn om veel op de motor/koppeling te doen). Het rijdt wel fantastisch en het is een nog gigantischere auto dan ik al verwacht had...
Is het een idee om zo nu en dan wat ervaringen hier te plaatsen? Niet veel lezers zullen zelf de kans hebben om op korte termijn veel met een volledig elektrische auto te rijden, laat staan met een uit die klasse.
Re: Het auto topic
177Wat mij betreft prima, hoor. Als daar behoefte aan is . Ik heb zelf nog niet veel weer gereden (ik heb de S5 natuurlijk wel, mijn vrouw rijdt er voornamelijk in). Dit weekend een langer ritje het land door, dus wellicht dan nog de nodige ervaringen. Daarnaast zonet collega even laten rijden, dus als passagier (en de ervaring van de persoon zelf) nog wat ervaringen:
Wat tot nu toe vooral erg opvalt is hoe soepel het rijdt. De A6 had ook al luchtvering, dus daarin 'zweefde' je voor je gevoel ook al in, maar met het batterijpakket eronder en ook luchtvering in deze al helemaal. Enorm stabiel (het gewicht zit meer dan ooit onderin de auto), alhoewel dat niet direct ten koste gaat van de beweeglijkheid.
Nog een fun fact dan: (dit kon al langer, maar was nog niet wettelijk toegestaan) de adaptive cruise is een niveautje opgeschakeld. Los van afstand op de voorganger herkent de auto rotondes en je hoeft enkel zelf te sturen. De snelheid aanpassen doet ie zelf. Ik heb het nog niet getest en vraag me heel erg af of de auto gevoelsmatig snel/langzaam over de rotonde zal gaan, of zich aanpast aan het sturen of zo...
Ik zal voor de liefhebbers in de members sectie wat foto's toevoegen.
Wat tot nu toe vooral erg opvalt is hoe soepel het rijdt. De A6 had ook al luchtvering, dus daarin 'zweefde' je voor je gevoel ook al in, maar met het batterijpakket eronder en ook luchtvering in deze al helemaal. Enorm stabiel (het gewicht zit meer dan ooit onderin de auto), alhoewel dat niet direct ten koste gaat van de beweeglijkheid.
Nog een fun fact dan: (dit kon al langer, maar was nog niet wettelijk toegestaan) de adaptive cruise is een niveautje opgeschakeld. Los van afstand op de voorganger herkent de auto rotondes en je hoeft enkel zelf te sturen. De snelheid aanpassen doet ie zelf. Ik heb het nog niet getest en vraag me heel erg af of de auto gevoelsmatig snel/langzaam over de rotonde zal gaan, of zich aanpast aan het sturen of zo...
Ik zal voor de liefhebbers in de members sectie wat foto's toevoegen.
Re: Het auto topic
178Hij heeft idd veel weg van de Q7, ruler. Het zou niet direct mijn eerste keuze zijn, maar vind m zeker ook wel mooi. Futuristisch genoeg, maar alsnog nog 'gewoon' Audi i.p.v. wat bijv. BMW met elektrische auto's doet/deed (ix3 en zo: ik neem aan ook niet helemaal jouw smaak zelfs ).NTGSruler wrote:Op zich vind ik het wel mooie auto. Modernere versie van de Q5-Q7. Alleen.. die velgen vind ik persoonlijk echt spuuglelijk. Het doet mij denken aan velgen op een Toyota Prius ofzo. Die volle Led beam achterop vind ik dan wel super. Ik dacht dat die nieuwere Porsche Cayenne's die nu ook hadden. Of is het de Macan?
Die velgen moest ik ook heel erg aan wennen. Ik moet zeggen dat als ik er zo voor sta het er beter uit ziet dan op de foto/zo van de zijkant. Op de foto valt ook niet helemaal op dat het maar liefst 20" velgen zijn... die er alsnog groter uit zien dan dat (mijn S5 heeft ook 20", maar veel dunnere band er omheen).
Die lead beam vind ik idd ook een van de mooiste features van de auto. De Macan heeft het sowieso (klant van me heeft een Macan), maar de meeste nieuwe Porsche modellen ook volgens mij, toch? Sowieso een beetje een 'dingetje' bij nieuwe auto's, al vind ik het bij Audi (net als Porsche) net wat verfijnder (en wat mij betreft dus mooier) dan bij andere fabrikanten.
De voorkant ziet mij er overigens nog wat te plastic uit - doet met dus teveel aan Tesla denken - eens zien of ik nog wat met de grille kan, geen idee hoe dat zit bij elektrische auto's...
Re: Het auto topic
179Mooie auto, veel plezier ermee!
Ik ben ook wel benieuwd naar regelmatige updates van uw ervaringen
Ik ben ook wel benieuwd naar regelmatige updates van uw ervaringen
Re: Het auto topic
180Afgelopen zaterdag de eerste lange rit gehad. Blijkt maar weer dat het echt aanpassen is: als je 'gewoon' 140 rijdt gaat het hard achteruit met de range. Dus toch de snelheid maar wat aangepast om goed thuis te komen. Uiteindelijk hadden we 18 km over....
Maar goed: dat wisten we vooraf al en kunnen we ons rijgedrag op aanpassen. Het rijdt vooral heerlijk stabiel en comfortabel. Een beetje té comfortabel zelfs: ik werd gewoon duizelig van de luchtvering, die ik dus maar wat strakker heb gezet. Mooi hoor: comfortabel met 90 over vluchtheuvels kunnen, alleen voelde het voor mij als de deining van een schip (kan ik ook niet goed tegen).
Verder houd ik van de nieuwe inrichting en technische snufjes in de auto. Simpele dingen als de nieuwe Google maps vind ik prachtig en kan ik echt van genieten, net als de virtuele cockpit die naar eigen wens in te richten is. Daarnaast de ruimte in de auto: ik kan niet zeggen dat de A6 klein is, maar de extra hoogte in de auto is echt heel erg prettig.
Kortom: héél erg wennen/omschakelen naar elektrisch tot nu toe, maar het rijden an sich is wel fantastisch (na omzetting naar minder 'intensieve' luchtvering....).
Maar goed: dat wisten we vooraf al en kunnen we ons rijgedrag op aanpassen. Het rijdt vooral heerlijk stabiel en comfortabel. Een beetje té comfortabel zelfs: ik werd gewoon duizelig van de luchtvering, die ik dus maar wat strakker heb gezet. Mooi hoor: comfortabel met 90 over vluchtheuvels kunnen, alleen voelde het voor mij als de deining van een schip (kan ik ook niet goed tegen).
Verder houd ik van de nieuwe inrichting en technische snufjes in de auto. Simpele dingen als de nieuwe Google maps vind ik prachtig en kan ik echt van genieten, net als de virtuele cockpit die naar eigen wens in te richten is. Daarnaast de ruimte in de auto: ik kan niet zeggen dat de A6 klein is, maar de extra hoogte in de auto is echt heel erg prettig.
Kortom: héél erg wennen/omschakelen naar elektrisch tot nu toe, maar het rijden an sich is wel fantastisch (na omzetting naar minder 'intensieve' luchtvering....).