Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11032
---- Ben terug de zaak Sanda Dia met de reuzegommers aan het volgen geweest. Ik heb het niet vaak met maatschappelijke thema's maar ik kook momenteel van woede. Werkstraf van 300 uur en enkele honderden euro's boete nadat ze een moord gepleegd hebben, maar ja, het zijn allemaal elitairen. En ondertussen is de media het weer allemaal aan het goedpraten. Walgelijk allemaal.
Image

11034
Ik ben het helemaal met je eens Mr.Wolf, het is van de zotte hoe die elitaire studenten steeds weer wegkomen met TE lichte straffen na een idiote ontgroening of doop zoals het in België wordt genoemd dacht ik. Ik heb het eerlijk gezegd sowieso nooit begrepen waarom zulke dingen "nodig" waren of zijn.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

11035
Eens met de gedachtegang hierover ( Reuzegommers).
Te lichte straffen en blijkbaar zelfs niet op het strafregister.

Wat ik dan wel niet ok vindt, is dat men het recht in eigen handen neemt en nu ouders en zaken gaat betichten en lastig vallen die niets met deze zaak te maken hebben. Puur omdat hun kind toevallig een Reuzegommer is of geweest is.

Rechters, advocaten en justitie in het algemeen moeten eens in eigen borst kijken en zich gaan afvragen welke boodschap ze meegeven met daders, slachtoffers maar ook de maatschappij. Daar zullen ze véél verder mee komen ipv openlijk kritiek te geven op een ietwat populaire Youtuber die namen vrij geeft.
Image

11036
Hoe of wat die Youtuber post, daar weet ik het fijne niet van, maar dat ze bij justitie héél dringend grote kuis moeten doen dat weet ik wel zeker, en al lang.
Heel verontrustend wel, en wist ik zelf niet, dat het niet in hun strafregister komt... Toont nog maar eens hoe erg het gesteld is. Als je hoort dat die Youtuber zijn straf dan mogelijk zwaarder wordt dan die moordenaars... Waar zijn we in godsnaam mee bezig.

Ik moest voor mijn nieuwe job, om binnen te mogen in gebouwen van de politie, een kopie van mijn strafregister bezorgen. Daar stond zelfs nog iets in van 23 jaar geleden (brommer die 10km/u te hard ging...). Dacht dat zoiets na 10 jaar ook verjaarde, maar soit. Nog heel veel werk te doen.
Image

11038
NTGSruler wrote: 02 Jun 2023 14:24 Ja moet even corrigeren want zijn 2 verschillende zaken: strafregister en strafblad. In alle geval gaat het erom blijkbaar dat als je bijvoorbeeld gaat solliciteren voor een job, dat dit dus NIET erop komt. Dat was hetgene wat ik bedoelde.
Komt er niet op omdat het gaat om een werkstraf. Dat wordt de facto niet opgenomen. Een geldboete dan weer wel maar omdat beide straffen in elkaar lopen en de werkstraf de hoofdstraf is, wordt het dus niet opgenomen. Komt dus eigenlijk op een puur technisch mankement neer waarbij de straffen niet uitgesplitst worden.

Wel zal dat altijd zichtbaar zijn bij het opvragen van bepaalde registers (bv. wie wil werken bij security, minderjarigen, bank ...)

Ik vond de podcast van De Standaard (DS Vandaag) enkele dagen geleden erover wel interessant. De straf die uitgesproken dient te worden tegenover het verlies van een mensenleven zal nooit voldoende zwaar zijn. Blijkbaar zou er zijn gebaseerd op een "gelijkaardig" geval in Wallonië waarbij toen ook werkstraffen zijn uitgesproken.

Ben dat intussen wat gaan opzoeken en ik vind toch dat er redelijk wat verschillen opzitten bij dat dossier. Daar ging het om een jongemand die gestorven was in zijn slaap na de doop terwijl het hier toch ging om allerhande dat effectief misging tijdens de doop zelf.
Image

11039
Het is ziekelijk allemaal. Uiteindelijk hebben deze jongemannen een moord gepleegd. Ze hebben een weerloze jongen water ontzegd in een levensgevaarlijke situatie en hierbovenop de situatie nog maar eens verergerd door nog meer vloeistoffen toe te dienen die nog meer uitdrogen. Uiteindelijk hebben ze zelfs ook nog het bewijsmateriaal proberen te verbergen alsof er niks gebeurd is.
Het enge is dat dit mensen zijn die overal in topfuncties terecht zouden komen en zouden kunnen instaan voor anderen hun gezondheid.
Ik snap perfect de reactie van Acid en anderen om het heft zelf in handen te nemen wanneer justitie zo hard faalt.
Image

11040
Sanity penguin wrote: 02 Jun 2023 15:12
NTGSruler wrote: 02 Jun 2023 14:24 Ja moet even corrigeren want zijn 2 verschillende zaken: strafregister en strafblad. In alle geval gaat het erom blijkbaar dat als je bijvoorbeeld gaat solliciteren voor een job, dat dit dus NIET erop komt. Dat was hetgene wat ik bedoelde.
Komt er niet op omdat het gaat om een werkstraf. Dat wordt de facto niet opgenomen. Een geldboete dan weer wel maar omdat beide straffen in elkaar lopen en de werkstraf de hoofdstraf is, wordt het dus niet opgenomen. Komt dus eigenlijk op een puur technisch mankement neer waarbij de straffen niet uitgesplitst worden.

Wel zal dat altijd zichtbaar zijn bij het opvragen van bepaalde registers (bv. wie wil werken bij security, minderjarigen, bank ...)

Ik vond de podcast van De Standaard (DS Vandaag) enkele dagen geleden erover wel interessant. De straf die uitgesproken dient te worden tegenover het verlies van een mensenleven zal nooit voldoende zwaar zijn. Blijkbaar zou er zijn gebaseerd op een "gelijkaardig" geval in Wallonië waarbij toen ook werkstraffen zijn uitgesproken.

Ben dat intussen wat gaan opzoeken en ik vind toch dat er redelijk wat verschillen opzitten bij dat dossier. Daar ging het om een jongemand die gestorven was in zijn slaap na de doop terwijl het hier toch ging om allerhande dat effectief misging tijdens de doop zelf.
Bedankt voor de verduidelijking Sanity. Beter dat we correct weten over wat we spreken.
Het blijft moeilijk om een oordeel te vellen over het ganse gebeuren hieromtrent.

Algemeen merk ik wel dat er tegenwoordig in de maatschappij gevraagd wordt naar "zwaardere" straffen, maar als het gaat om de eigen persoonlijkheid, dat er dan liever "een oogje wordt dichtgeknepen". Het begint altijd met eerst voor je eigen deur te vegen. Als iedereen dit in de eerste plaats zou doen, zou het op deze wereldbol er al véél beter aan toe gaan.
Image