Re: Het afdwaaltopic

827
dividedx11 wrote:Ik ben gefrustreerd... Ik ben altijd zoooo voorzichtig geweest met de corona. Ik heb moeten werken, maar hield altijd goed afstand, ontsmette altijd alles goed.

Toen de cijfers weer explodeerde besliste ik zelf om niet meer naar de lessen te gaan op de campus, de lessen werden immers ook online uitgezonden. En juist vorige week maandag was er een verplichte les op de campus. Ik wou liever niet gaan, maar dan kon ik niet slagen voor dat vak.

En kijk, net daar moet ik dus corona opgelopen hebben, waardoor ik nu echt niet goed ben. Heb met regelmaat 40° koorts en mijn hoofd staat op springen. Ook mijn vriendin haar symptomen worden erger en erger. We liggen hier samen al twee uur wakker, half te creperen :/

Daarnaast zou ik nu dus eigenlijk veel moeten rusten, maar heb continu stress van de vele deadlines waar ik aan moet voldoen. Ik zou eventueel wel uitstel kunnen vragen, maar dat is ook maar meer miserie voor mezelf want dan vallen ze samen met andere deadlines.

Bedankt school...
Ook van mij beterschap gewenst divided! Echt rot dat je, vanwege een eis van school, corona hebt opgelopen. Hopelijk zwakken de symptomen snel af!!
PS: je zou toch denken dat school enigszins soepel met deadlines om zal moeten gaan, ook in de toekomst, met dit soort gevallen. Toch?
Image

829
Sora_Lizard wrote:Als we in een situatie die niet te voorzien was verkeren, dan verwacht ik dat onze regering maatregelen treft om zo goed mogelijk uit deze miserie te komen. Dit vanzelfsprekend op basis van medische kennis nu het de volksgezondheid aangaat. De wetenschap als advies orgaan van de regering.
Als dan ook nog eens onze gekozen volksvertegenwoordiging met deze maatregelen heeft ingestemd, zoals iig in Nederland het geval was en is, dan vind ik niet dat een of ander rechtertje voorbij mag gaan aan wat uiteindelijk de wetgevende macht is, besloten heeft.

PS. Goed dat het vandaag 1 april is. :D
Ik begrijp je redenering, hoor, maar ik denk dat het juist goed is dat ook onze gekozen volksvertegenwoordiging op de vingers kan worden getikt (zeker aangezien ik, zoals gezegd, niet kapot ben van ons zogenaamde democratische model). Extreem voorbeeld: stel dat 1 partij dusdanig veel stemmen krijgt dat het zowel in de 1e als 2e kamer (NLs systeem) een meerderheid heeft. En deze zou besluiten dat de ambtstermijn van zittend kabinet van 4 jaar naar 400 jaar wordt opgerekt waarbij vanuit de partij een nieuwe regeringsleider naar voren kan worden geschoven indien de situatie hierom vraagt. Geheel binnen de normen van ons systeem wordt deze wet aangenomen.... dan ben ik blij dat er nog een vangnet binnen ons rechtssysteem is dat dit tegen kan houden.

Hoewel ik niets tegen de avondklok heb en me er netjes aan houd, vind ik het wel vreemd dat ik daardoor niet in mijn eentje kan blijven doorklussen in mijn eigen huis tot hoe laat ik dat wil, bijvoorbeeld. En heb ik ontzettend veel vragen bij de werking hiervan.
Ik ben het ook niet eens met jouw stelling dat de wetenschap op dit moment als adviesorgaan door de overheid wordt gebruikt. Ons land wordt nu bestuurd door virologen, waar ik vind dat ook andere vormen van wetenschap zouden moeten worden geraadpleegd. Bijvoorbeeld op het gebied van ethiek, economie, filosofie, psychologie etc. Nu worden we door een beperkt deel van de wetenschap gestuurd, terwijl ik het verstandiger zou vinden dat we door de gehele wetenschap zouden worden gestuurd, waarbij je elk belang even zwaar mee zou kunnen laten wegen.

Nogmaals: ik ben niet per definitie tegen maatregelen, maar vind het wel wat te makkelijk om te zeggen dat politici en/of virologen alle wijsheid in pacht hebben en dat alles (per definitie) goed is geregeld nu.

Even een overdenking: we hebben, afgezien van de verkiezingen kort geleden, een hele tijd geleden onze volksvertegenwoordiging gekozen op politieke standpunten die ze op dat moment hadden. Niemand had toen, logischerwijs, nog een standpunt over corona. Los van dat men heeft moeten onderhandelen over welke standpunten wel/niet mochten blijven staan (een van mijn kritiekpunten op ons huidige systeem), weet ik niet of ik op het vlak van corona beleid wel op dezelfde politicus/partij had gestemd. In hoeverre vind je het dan wel redelijk dat die politici - waarvan wij dus niet konden weten wat ze zouden gaan vinden op moment van stemmen - grondwettelijke zaken aan de kant mogen zetten onder het mom van crisismanagement? Ik ben ook geen voorstander van referenda, maar had een referendum dan niet een beter alternatief geweest?
Image

830
Oorspronkelijk was de wettige basis wel voldoende en nu ineens vindt een rechter van niet. Ik denk dat de overheid op dit moment echt wat anders aan zijn kop heeft. Sowieso was men al bezig met de pandemiewet om de wettige basis aan te passen/verbeteren. Alleen worden ze nu op snelheid gepakt.

Dat terwijl de corona bedden in België vol liggen en de ziekenhuizen opnieuw moeten opschalen. En niet noodzakelijke operaties die wel intensieve bedden nodig hebben moeten uitgesteld worden.

Ik zou zelf niet in de politiek willen zitten nu want wat je ook doet, het is nooit voor iedereen goed.
En als mensen zich er dan ook nog is niet aan houden bij gematigde maatregelen dan kan je verzinnen wat je wil maar dan wordt het niet beter/stabiel.
Image

831
@ paveman, Jouw eerste voorbeeld heeft niets te maken met een noodsituatie zoals die waarin we nu verkeren. Maw absoluut niets zeggend hier.

Ik ben het wel eens met je dat we in de gekozen vorm van democratie: trias politica, wetgevende macht, rechterlijke macht, uitvoerende macht, de drie hoeken elkaar kunnen controleren. Echter om in deze situatie waar snel en efficiënt (wat er helaas nog steeds aan ontbreekt overigens doordat iedereen er zich mee bemoeid en naar iedereen geluisterd wordt, ook die takken die jij zo mooi opsomt) dan schiet een rechter die valt over een verkeerd geplaatste komma volkomen mis.

Referenda dan maar? Het hele volk mag telkens besluiten over zaken waar 90%+ absoluut geen kennis van heeft? Dit bevordert de snelheid niet en er worden alleen maar beslissingen genomen a la RoyVdW. Heerlijk terug naar de middeleeuwen waar de (zwarte) pest huishield.
Het helpt wel goed tegen de overbevolking, dat dan weer wel. :)

We hebben hier niet te maken met een pandemie alleen in België of Nederland, nee het is wereldwijd en vrijwel overal worden dezelfde soort besluiten genomen. Dat versterkt mijn vertrouwen in onze huidige regering, ze ondernemen iets en ze ondersteunen zoveel mogelijk. We zijn gelukkig niet afhankelijk van een figuur als Bolsonaro.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

832
Het was iets meer dan een verkeerd geplaatste komma, toch? Het ging er in NL om dat er sprake moest zijn van spoed, maar aangezien er al veel eerder over was gesproken vond de rechter dat er geen directe noodzaak kon zijn. Valt over te discussiëren, maar wat mij betreft best een heel logisch besluit.

Nogmaals: ik ben niet zozeer tegen de avondklok of andere maatregelen he! Al is het wel dé maatregel waarvan ik me het meeste afvraag of deze wel effect heeft...

Voor wat betreft dat iedereen anders het ook doet: dat vind ik een non-argument. Ik vind dat je zelf alsnog na moet denken in plaats van domweg achter anderen aan te lopen. Ondanks dat ik het spijtig vind dat bepaalde sectoren (horeca) onevenredig hard gepakt worden door maatregelen waar er weinig verschil is met andere sectoren zeg ik hiermee niet dat ik vind dat 'onze' regering het slecht doet. Ik vind over het algemeen juist dat ze het erg goed doen en heb veel respect voor Rutte gekregen (al blijf ik De Jonge een verschrikkelijk eng mannetje vinden). Zoals kolm al terecht zegt zal er altijd een categorie zijn die ergens een opmerking over heeft (zoals ik dus ook hier en daar), maar ook dat: dat je ergens vragen over stelt betekent ook niet dat je het ergens mee oneens bent. Zoals ShAmPi eerder al eens opmerkte blijkt dat momenteel wet het idee dat leeft, wat ik jammer vind. Een discussie zoals hier waar we het wellicht niet overal over eens zijn, maar er wel respectvol op elkaar gereageerd wordt (mag best pittig zo nu en dan als het maar netjes blijft) is toch alleen maar mooi? Dat geeft de gelegenheid om van elkaar te leren...!
Image

833
Om met het laatste te beginnen, juist nu is het goed dat je van elkaar leert. Op een respectvolle manier zoals je zegt. Juist nu is er weinig kans op een goed gesprek met anderen tenzij je de reacties op verschillende fora en chats een goed gesprek wilt noemen. Al lezende krijg ik daar vaak het gevoel dat men zijn frustraties alleen maar met scheldwoorden tot uitdrukking kan brengen.
Omdat je minder mensen tegenkomt, ik al helemaal niet omdat ik al een jaar binnen zit, blijf je toch een beetje in je eigen cirkeltje ronddraaien. Gisteren heb ik mijn eerste prik ontvangen. Best wel spannend en deels ook wel een opluchting. Nu toch nog een kleine twee weken wachten voordat het vaccin in werking is en ik al deels beschermd ben tegen corona. Het was op een huisartsenpraktijk en in elke ruime spreekkamer werden maximaal 4 personen toegelaten en geprikt. Daarna wacht je een kwartiertje om een eventuele plots opkomende allergie direct te kunnen behandelen. Naast de verpleegkundige is ook een arts aanwezig.
Zo ontstonden al snel boeiende gesprekjes waarbij de arts een vraag van een patiënt beantwoordde. Hij had de afgelopen weken echt verschrikkelijke dingen meegemaakt door corona waarbij niet gevaccineerde jongeren een niet benijdenswaardige hoofdrol speelden. Nu is het begrip jongere voor iedereen van middelbare leeftijd en hoger een nogal ruim begrip moet ik erkennen maar ik schat de woorden van de arts in als mensen tussen de 18 en 35 jaar.
De rest van de gesprekjes brachten meer vrolijkheid en opluchting naar buiten hetgeen m.i. aantoont dat iedereen verlangt naar rl contact.

De verkeerd geplaatste komma was in dit geval slechts beeldspraak.
Als er iemand voor de rechter komt die een (ernstig) misdrijf heeft gepleegd (of althans daarvan verdacht wordt) dan zal de rechter indien voldoende of afdoende bewijs beschikbaar is, bij het bepalen van de strafmaat verschillende factoren als slechte jeugd, uitlokking, voorbedachte rade, weersomstandigheden enzovoort, enzovoort laten meewegen. In het onderhavige geval had de rechter het woordje ‘spoed’ zeker naar de omstandigheden moeten wegen. Onder andere heeft het kabinet na zorgvuldige overweging ook nog eens de avondklok aan de tweede kamer voorgelegd. Zulke dingen kosten tijd maar zijn in een democratie zeker van belang. De rechter had hiervoor de regering m.i. eerder moeten loven dan afkappen.
De situatie in België kan ik moeilijker beoordelen, de details ontgaan me, maar in ieder geval heeft de rechter daar nog een fatsoenlijke termijn tot oplossen aan vastgeknoopt. Op deze wijze heeft de regering alsnog tijd om de wet aan te passen. Een rechter dus die de omstandigheden wel laat meetellen.

De meeste regels zijn ingevoerd niet alleen om contactmomenten te vermijden maar ook om reizen tegen te gaan. Open de horeca (alcohol maakt de mensen ook nog eens losser!) of de musea of een dierentuin en het openbaar vervoer loopt prompt vol. Datzelfde is de reden van de avondklok, beperk de mogelijkheden voor mensen om samen te komen. Helaas schijnt nog steeds dat weinigen dit begrijpen. Dat er ook nog steeds mensen zijn die zich er niet aan houden zorgt dat we langzaam maar zeker, ondanks de vaccinaties, in een derde golf terecht zijn gekomen.

“Voor wat betreft dat iedereen anders het ook doet: dat vind ik een non-argument,” heb ik wss niet goed uitgelegd wat ik ermee bedoel. De pandemie is wereldwijd en min of meer onafhankelijk van elkaar worden in de verschillende landen vergelijkbare maatregelen getroffen om de pandemie een halt toe te roepen. Dus de meeste regeringen komen tot dezelfde conclusies. De uitvoering ervan verschilt slechts in details en dat heeft dan weer te maken met cultuur, lokale prioriteiten enzovoort.
Laten we niet vergeten dat in Nederland binnen een jaar 1 op de 800 volwassenen aan corona gestorven is. Dat is ruim 20 keer zoveel als het aantal doden in het verkeer T.o.v. de gehele bevolking!
Dan hebben we het nog niet over de duizenden die corona hebben overleefd maar 3 of zelfs 6 maanden later nog steeds niet kunnen lopen.

Natuurlijk hebben de regeringen ook die in NL fouten gemaakt. Daar zijn het mensen voor die ineens werden geconfronteerd met iets waarvoor (nog) geen draaiboek bestond. Iedereen moest alles nog leren waarbij elk individu ook nog moest leren zich aan moeilijke en onprettige regels te houden. Sommigen noemen het onvrijheden, oké, vergelijk het dan maar met de regels waaraan we ons elke dag ook moeten houden in het verkeer. Doen we dat niet dan wordt het een puinhoop. Geen voorrang verlenen of tegen het verkeer inrijden is dood door schuld. Tegen beter weten in feestjes bouwen, geen mondkapje dragen in het OV, e.d. zijn m.i. vergelijkbaar.

Sorry voor de lange tekst en sorry voor mijn (harde) mening maar dit is zoals ik erover denk.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

834
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... ysteem-tno

Zo’n artikel vind ik toch wel beangstigend. Het is slechts een artikel/gedachtegoed maar waar rook is, is vuur. En gezien de hoeveelheid moeite in het conceptualiseren en het onderzoek is gestopt zal het niet zonder reden gedaan zijn.

Ze weten het ook mooi te praten: “wie duurzaam leeft kan geld verdienen”. Dit doet mij denken aan de boerderij van mijn ouders toen “weidemelk” werd ingevoerd. De zuivelorganisatie beloofde een paar honderd euro extra per jaar als je de koeien naar buiten doet in de zomermaanden. Wat ze niet vertelden is dat je duizenden euro’s minder ging verdienen als je het niet doet.

Binnen het beschreven concept: Eet jij weinig vlees? Dan krijg je een paar euro. Eet je te veel vlees? Dan betaal je 100 euro boete en mag je niet meer vlees kopen, vliegen, autorijden in je diesel of een nieuwe schoenen kopen.

Zo’n soortgelijk social krediet systeem staat al op zijn voeten in China. Loop jij door een rood stoplicht? 10 punten minder op je naam en je kan niet meer naar die prestigieuze universiteit. Mocht dat daar goed werken dan willen ze dat in Europa natuurlijk ook. Gedraag jij je goed? Niks aan de hand. Gedraag jij je niet goed? Boete. In principe vergelijkbaar met onze huidige wetssysteem, alleen is iedereen om je heen een agent.

En natuurlijk: “Wie elk jaar naar Azië wil moet dus CO2-punten bijkopen”, dus voor de rijken maakt het allemaal geen bal uit.

En uit dit onderzoek vind 36% het prima…
Misschien dat het nu nog niet gaat gebeuren, maar als ik zie hoe kinderen op elk mediaplatform een schuld wordt aangepraat betreft het klimaat en natuur en dat velen van de nieuwe generatie dat heel serieus nemen zal het enkel een kwestie van tijd zijn.

835
FGras wrote: 25 Jun 2021 09:43 https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... ysteem-tno

En natuurlijk: “Wie elk jaar naar Azië wil moet dus CO2-punten bijkopen”, dus voor de rijken maakt het allemaal geen bal uit.
Het eeuwige probleem met dat soort ideeën. Verder is het inderdaad zoals je zegt; de kleine garnalen/gewone mensen wordt een schuldgevoel aangepraat terwijl de multinationals er helemaal niet van wakker liggen. Neem nu het EK2020. Alle ploegen die de hele tijd maar met het vliegtuig van hot naar her zitten te vliegen. Ik vraag me dan of zij dat van hun persoonlijk co²-budget zouden moeten aftrekken? :?
Image

836
Het is jammer genoeg de maatschappij waar we naar toe gaan. Alsmaar meer regeltjes, alsmaar meer betalen en afschuiven op de gewone mens. Om even maar te doemdenken: Europa graaft zijn eigen graf en zal er binnen x-aantal tijd zelf in vallen. De hoge pieten in de politiek doen zich te goed aan alle inkomende centen van de gewone burger en zijn lekker corrupt. Kijk maar weer naar het recente PFOS schandaal in België waarin blijkt dat de regering destijds op de hoogte was maar een oogje dicht kneep. Je zal er maar wonen aan de kanten van Zwijndrecht.
Justitie die verkrachtingen, geweld tegen hulpdiensten en andere zaken straffeloos toe laten en mikken op integratie en multicultureel. Laatst verscheen er weer een artikel over een attractie in een pretpark ( naam ontgaat mij) dat de naam moet veranderen wegens aanstootgevend. Ik ben allemaal voor integratie en dergelijke, maar we zijn zo hard onze normen en waarden aan het opgeven, niet normaal. Ik hoop dat ik de uiteenspatting niet meer mee maak, maar ik vrees voor onze kinderen.

Verder ben ik perfect gelukkig en dankbaar voor wat ik allemaal heb! :)
Image

837
NTGSruler wrote: 25 Jun 2021 17:05 Het is jammer genoeg de maatschappij waar we naar toe gaan. Alsmaar meer regeltjes, alsmaar meer betalen en afschuiven op de gewone mens. Om even maar te doemdenken: Europa graaft zijn eigen graf en zal er binnen x-aantal tijd zelf in vallen. De hoge pieten in de politiek doen zich te goed aan alle inkomende centen van de gewone burger en zijn lekker corrupt. Kijk maar weer naar het recente PFOS schandaal in België waarin blijkt dat de regering destijds op de hoogte was maar een oogje dicht kneep. Je zal er maar wonen aan de kanten van Zwijndrecht.
Justitie die verkrachtingen, geweld tegen hulpdiensten en andere zaken straffeloos toe laten en mikken op integratie en multicultureel. Laatst verscheen er weer een artikel over een attractie in een pretpark ( naam ontgaat mij) dat de naam moet veranderen wegens aanstootgevend. Ik ben allemaal voor integratie en dergelijke, maar we zijn zo hard onze normen en waarden aan het opgeven, niet normaal. Ik hoop dat ik de uiteenspatting niet meer mee maak, maar ik vrees voor onze kinderen.

Verder ben ik perfect gelukkig en dankbaar voor wat ik allemaal heb! :)
Neem nu ook dat gedoe rond Hongarije en hun anti-holebi wetgeving. Blijkbaar is er zelfs geen mogelijkheid dat de EU een land uit de EU zet?
Wat is dat nu weer voor een gedoe? EU wil gewoon zoveel mogelijk aansluitingen en cashen maar wanneer ze op hun strepen zouden moeten staan gebeurt er nooit wat.
Image

838
Bekijk maar eens de verschillende coronaregels in de EU landen? Had dit allemaal niet één gemaakt kunnen worden in gans Europa? Hoe moeilijk was het niet om dat reisverbod in Europa op te leggen? Wat ben je met Europa als alle landen nog steeds het merendeel van hun eigen wetten vastleggen?
Image

840
zenmaster wrote: 03 Aug 2021 18:10 Stomme vraag misschien, en ik heb wel een vermoeden wat het antwoord kan zijn, maar wat is er gebeurd hier op 16 maart 2020? 🤔😳 Gezien het kleine aantal actieve leden nog.
Een of andere crawler voor een nieuwe search engine nam het niet zo nauw met het aantal connecties naar 1 website :q:
Ben even de naam kwijt van de searchengine maar het was iets Aziatisch dat een tegenhanger van google wil worden.
Image