Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10231
Sanity penguin wrote: 28 Jun 2021 16:11
Kolm wrote: 28 Jun 2021 15:59 Proficiat aan alle afgestudeerden! :party:
gamerke1992 wrote: 27 Jun 2021 19:48 Well done! :cool: En in een hele goede sector met veel werkzekerheid.
Hier kan ik helaas niet helemaal akkoord zijn... Er is veel aanbod van banen in de sector maar je moet echt zoveel geluk hebben om niet bij een vervelend bedrijf te komen, niet onderbetaald te worden en niet gedumpt te worden zodra ze verplicht zijn een vast contract aan te bieden.

Ik weet nog het eerste contract dat ik aangeboden kreeg toen ik voor het eerst ging solliciteren als Software developer. Ik zou netto 50-100 euro meer verdienen dan bij mijn ouders in de bloemenwinkel. En in de bloemenwinkel moet je niet eens een diploma hebben maar gewoon handen en willen werken. Bovendien valt bloemenwinkel onder de op 1 na slechtste CAO van voeding (geen idee waarom, horeca is minste) in België en had ik er gewoon het minimumloon volgens die CAO. Hun aanbod zat dan ook ver onder het minimum wat een starter voor die job zou moeten verdienen. Ik moest dan ook nog is beslissen in 2 dagen terwijl ze wisten dat ik nog een andere sollicitatie had. Uiteindelijk heb ik vriendelijk bedankt en is het de andere sollicitatie geworden. Als ze in het begin al zoveel druk opleggen dan getuigt dat niet echt van een goeie werksfeer.

Bij een ander bedrijf zie ik de afgelopen 5-6 jaar dat bij bijna iedereen het tijdelijk contract niet meer wordt verlengd van zodra ze verplicht zijn om het om te zetten naar een vast contract. Heb je daar dus een paar jaar gewerkt en kan je weer opnieuw beginnen met zoeken naar een baan waar je opnieuw een tijdelijk contract krijgt... Niet dat een vast contract veel werkzekerheid geeft, maar bij een eventueel ontslag zit er toch een behoorlijk verschil.

Ik geloof dat het in België wel wat anders zit met die tijdelijke contracten. Weet alleen niet meer precies hoe het zat.

Nu merk ik ook dat veel (niet alle) bedrijven binnen de sector die een laptop/telefoon/auto/vanalles aanbieden van de zaak, vaak bedrijven zijn met een heel hoog verloop aan personeel en dat ze dus eigenlijk proberen om daarmee mensen toch te houden. Dat desondanks die voordelen, het verloop toch hoog is, geeft aan dat er iets fundamenteel fout zit daarbinnen.

Het is dus een tricky sector maar met wat moeite is het zeker mogelijk om een mooie job te vinden waarbij je ook kan doorgroeien.
Maar kijk zeker even naar wat de lonen voor een starter zijn voor de job die je wil gaan doen, dan weet je tenminste of een aanbod wel/niet serieus is te noemen...
Heb een goede vriend die ook in de business zit en sites ontwerpt e.d.
Hij klaagt vooral van de abnormale werkdruk bij momenten. Er zijn tijden waarin hij quasi niets te doen heeft en dan zijn er tijden waarin hij bijna dag en nacht moet werken om een project gedaan te krijgen, inclusief klagende klanten (die er eigenlijk niets van kennen) en dan bazen die vanalles beloven aan die klanten dat helemaal niet haalbaar is; of toch niet binnen dat budget of die tijdspanne.

Dus ja; geen idee of dat overal zo is, maar het kan mss wel een stukje van dat verloop verklaren. In België is het volgens mij zo dat je max. 2 jaar een tijdelijk contract kan krijgen en dat het nadien moet overgaan in een vast. Ik hoop dan alleen maar dit "overdraagbaar' is tussen werkgevers want anders zit je nog altijd met hetzelfde probleem. En België kennende, zullen er ongetwijfeld ook voldoende loopholes zijn...
Ik spreek hier vooral van wat ik in mijn omgeving zie. Ik heb redelijk wat vrienden in de IT sector en met de leeftijd die ze hebben verdienen ze allemaal bovengemiddeld, met zelfs 1 vriend die als zelfstandige is gestart en het geld nu bijna letterlijk kan scheppen (maar wel 70-80 uren week moet werken).

Dus ik wou zeker niet veralgemenen. Alles hangt uiteraard af van de werkgever.

Verder zeg ik dit ook omdat IT gewoon de toekomst is. Alles wordt digitaal en er zal alleen maar meer en meer vraag komen naar zowel uitvoerende krachten als R&D.
Image

10235
Proficiat, Mr.Wolf, het gaat goed! :cool:
zenmaster wrote: 29 Jun 2021 22:16— nog geen wapenstilstand tussen de poezen…
+ Ze maken al iets minder ruzie
Zolang ze genoeg plaatsen hebben om zich af te zonderen van elkaar, zal het beetje bij beetje wel wennen ;) Aangezien katten in het algemeen liever alleen zijn (al zijn er natuurlijk uitzonderingen als ze bv. samen met anderen opgegroeid zijn), kunnen ze misschien ook wel wat naast elkaar leren leven.
Al zou het bij onze kat nooit lukken, hij wil iedere andere kat aanvallen. Bij hem is het nogal hopeloos :-"

+++ Het appartement staat bijna volledig op orde en de laatste werken aan de keuken zouden na het bouwverlof hopelijk ook snel kunnen gebeuren
+++ Al veel goede bieren gedronken bij de matchen van het EK...
--- ... al zal het nu wel even gedaan zijn na de uitschakeling van België :q:

10237
NTGSruler wrote: 06 Jul 2021 19:39 ++++ Marvels Spider-Man game.
++++ Italië of Spanje in de EK finale?
---- Hier gaan we weer met de besmettingen. Waarom kunnen mensen nu eens niet deftig met hun vrijheid omgaan en toch aandacht hebben voor de gevraagde maatregelen? Ik zie ons in oktober/november weer in (gedeeltelijke) lockdown gaan.
Ik verkies dan toch eerder Italië. Ik vind dat zij al leuker/beter voetbal gebracht hebben dan Spanje.
Image

10241
Op basis van de wedstrijd was ik dit keer toch wel voor Spanje. Italië kwam er eigenlijk niet aan te pas, maar verstaan het kunstje van verdedigen natuurlijk absoluut nog wel. Wel prachtig om te zien hoe ontspannen Chielini was bij de toss voor de penalty's. Dan zit je vol vertrouwen in je ploeggenoten (aangezien hij zelf geen penalty heeft genomen)!

---- Peter R de Vries die is neergeschoten. Nee, ik vond m niet altijd even leuk als persoon, maar die man kreeg wel van alles voor elkaar wat anderen niet kregen. En daarnaast is het vooral een aanslag op de persvrijheid en op iemand die vocht om de waarheid boven tafel te krijgen. Hopelijk is er nog een vorm van gerechtigheid in deze wereld en herstelt hij wonderbaarlijk!
Image

10242
paveman wrote: . . . .
---- Peter R de Vries die is neergeschoten. Nee, ik vond m niet altijd even leuk als persoon, maar die man kreeg wel van alles voor elkaar wat anderen niet kregen. En daarnaast is het vooral een aanslag op de persvrijheid en op iemand die vocht om de waarheid boven tafel te krijgen. Hopelijk is er nog een vorm van gerechtigheid in deze wereld en herstelt hij wonderbaarlijk!
- - - - Als mens vind ik Peter R. de Vries ook niet altijd erg prettig overkomen maar hij was zeker altijd erg bedreven en gedreven om met name cold cases op te lossen. Dit is de zoveelste aanslag op de vrije journalistiek.
NTGSruler wrote: 06 Jul 2021 19:39 . . . .
---- Hier gaan we weer met de besmettingen. Waarom kunnen mensen nu eens niet deftig met hun vrijheid omgaan en toch aandacht hebben voor de gevraagde maatregelen? Ik zie ons in oktober/november weer in (gedeeltelijke) lockdown gaan.
- - - - Ook hier stijgen de besmettingen weer met reuzensprongen. Helaas zijn er teveel mensen die denken dat alles maar weer moet kunnen en daarmee roepen om een volgende lockdown.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

10243
Sora_Lizard wrote: 07 Jul 2021 13:37
paveman wrote: . . . .
- - - - Als mens vind ik Peter R. de Vries ook niet altijd erg prettig overkomen maar hij was zeker altijd erg bedreven en gedreven om met name cold cases op te lossen. Dit is de zoveelste aanslag op de vrije journalistiek.
NTGSruler wrote: 06 Jul 2021 19:39 . . . .
- - - - Ook hier stijgen de besmettingen weer met reuzensprongen. Helaas zijn er teveel mensen die denken dat alles maar weer moet kunnen en daarmee roepen om een volgende lockdown.
Ik moet bekennen dat ik eerder nog niet van die Peter R. De Vries had gehoord. Maar bij het lezen van al die artikels blijkt hij inderdaad toch wel wat te hebben betekend voor een heel aantal zaken (en niet bepaald met goedkeuren van de politie). Ik heb wel de indruk dat er in Nederland meer van dat soort 'maffiapraktijken' zitten dan in België als zal dat vermoedelijk (en spijtig genoeg) enkel een kwestie van tijd zijn vooraleer dat overwaait.

Inzake besmetting: klopt het dat de mondmaskerplicht in Nederland al op de schop is?
Image

10244
Sanity penguin wrote: 07 Jul 2021 14:05 Inzake besmetting: klopt het dat de mondmaskerplicht in Nederland al op de schop is?
Jep... enkel nog op openbaar vervoer en indien er geen 1,5m afstand kan gehouden worden.
Eigenlijk mag alles weer als er maar 1,5m afstand wordt gehouden, iets waar ik in de praktijk niets van merk.
Zelfs in het ziekenhuis hebben ze enkel nog mondmasker aan op het moment dat ze je prikken (minder dan 1,5m afstand geval) en daarvoor en daarna niet. Ik was een van de uitzonderingen die nog een mondmasker aan had bij binnenkomen en de enige die het de hele tijd aan hield.

Daarnaast kon er ook weer de hele nacht gefeest worden in dancings met dan toegangscontrole op negatief testen of vaccinatie (corona certificaat). Maar ja... heb je een positieve test en word je ongeveer tegelijk gevaccineerd wat ook in de app komt. Dan gaf de app een groen vinkje aan omdat je gevaccineerd was, ook al was er nog geen 2 weken over die vaccinatie gegaan. Gevolg: 1 van de redenen dat het ergens in een danszaal fout is gegaan. Persoon had positieve test uitslag pas dag later gezien en aan de ingang was het groen door vaccinatie en dus goed.
En hij zal niet de enige geweest zijn waarschijnlijk want tegen de 200 die daar geweest waren hebben al positief getest.
Er zijn ook geruchten van gefoefel met die certificaten, maar geen idee of dat klopt.

=> Nederlandse maatregelen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

In België moet alles van horeca en nachtwinkel nog dicht van 1u tot 5u.
In hoeverre dancings open mogen tot 1u 's nachts weet ik niet zeker, maar dacht van niet?
Image

10245
In België mogen discotheken helemaal nog niet open. Hier spreken ze richting september om mondmaskerplicht af te schaffen al stoor ik mij er eigenlijk al lang niet meer aan. Ik zie er geen graten in om het te blijven dragen wanneer ik naar de winkel ga bv. zelfs niet wanneer ik mijn tweede vaccin heb. Hier gaan de besmetting alleszins terug de hoogte in, al wordt er dan onmiddellijk bijgezet dat er ook opnieuw meer getest wordt. Vind ik altijd zo'n onzinnige uitleg. Dat neemt in de kern niet weg dat de besmettingen er zijn e :lol:
Image