Re: Gaming voornemens 2025

16
Dit jaar zou voor mij in principe een iets beter jaar moeten worden als het over "nieuwe" games spelen gaat.
Vorig jaar enkel Rebirth en Death Stranding PS4 gestart volgens mij. De rest daar was ik in 2023 al aan begonnen. 2 platinums maar, maar dat is oké. De vorige jaren waren voor mijn doen al heel goed.
Ik heb me ook wat laten gaan. Normaal speel ik 1 game per 1 om toch de focus wat te houden. Dat ga ik dit jaar ook terug proberen te doen. Alleen als Death Stranding 2 of Hades 2 uitkomen, dan neem ik die er sowieso eerst tussen.

De backlog zoals het nu is, onder voorbehoud dus:
(* is voor games die ik al ben gestart)

- Astro´s Playroom*
- Bloodborne
- Cult of the Lamb
- Dead Nation: Apocalypse Edition*
- Endling
- Final Fantasy VII - Rebirth*
- Final Fantasy X
- Final Fantasy X-2
- Final Fantasy XIII*
- Final Fantasy XIV
- Hollow Knight
- Horizon: Zero Dawn
- Little Nightmares*
- MGS5: Ground Zeroes
- NieR: Automata
- NieR: Replicant*
- Resident Evil 2 remake
- Resident Evil 4 remake
- Rocksmith 2014
- The Last Guardian
- Trek to Yomi

Ik ga ook proberen completion zeker boven 85% te houden, liefst boven de 90%. De boosdoener zal hier, zoals elk jaar weer, Rocksmith zijn.
Image

18
Marty wrote: 12 Jan 2025 11:04 Dit jaar maar eens minder games kopen. Heb er zoveel ongespeeld liggen.

Ga alleen voor de echte musthaves.
Op moment alleen de suikoden 1&2 remaster gepreorderd. En de volgende is Clair Obscur. Die zou een lente release hebben.
Dank voor de reminder! Suikoden 1&2 vooruitbesteld...! Dat had ik al eerder moeten doen ;)
Image

20
Die voornemens van Kolm zijn altijd zo gestructureerd. Ik beeld mij dan echt in dat ze daar zo voorovergebogen aan een tafeltje vanalles zit neer te pennen in een knoert van een schrift :nerd:

Ben zelf niet zo van de voornemens, ook niet buiten de game context. Als - en dat is een grote ALS - GTAVI uitkomt in 2025 zal die wel bij release aangeschaft worden.
Voor al de rest heb ik nog genoeg backlog om te vullen tegen dat ze in de budgetbak of via PLUS aan de man worden gebracht.
Image

21
Sanity penguin wrote: 13 Jan 2025 14:42 Die voornemens van Kolm zijn altijd zo gestructureerd. Ik beeld mij dan echt in dat ze daar zo voorovergebogen aan een tafeltje vanalles zit neer te pennen in een knoert van een schrift :nerd:

Ben zelf niet zo van de voornemens, ook niet buiten de game context. Als - en dat is een grote ALS - GTAVI uitkomt in 2025 zal die wel bij release aangeschaft worden.
Voor al de rest heb ik nog genoeg backlog om te vullen tegen dat ze in de budgetbak of via PLUS aan de man worden gebracht.
Klopt wel zo ongeveer maar dan in een razend tik-tempo op een snelle laptop! ^^
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

22
Sora_Lizard wrote: 13 Jan 2025 14:59
Sanity penguin wrote: 13 Jan 2025 14:42 Die voornemens van Kolm zijn altijd zo gestructureerd. Ik beeld mij dan echt in dat ze daar zo voorovergebogen aan een tafeltje vanalles zit neer te pennen in een knoert van een schrift :nerd:

Klopt wel zo ongeveer maar dan in een razend tik-tempo op een snelle laptop! ^^
Kan het mij voorstellen. En maar games ploffen in die Google sheet of excel file :lol:
Image

23
:lol: :lol:

Vroegah... Had ik wel een Atoma schriftje maat A5 dat ik gebruikte bij het gamen als ik wat wilde opschrijven. Dat was dan vooral snel bijhouden waar ik al wat gedaan had in games zonder ingame tracking. Of tijdens een boosting sessie bijhouden wie al wat gewonnen/gedaan had. Of een lijstje van side missies waar ik dan kon doorstrepen wat ik al gedaan had.

Maar tegenwoordig gebruik ik het niet meer. Meestal heb ik tijdens het gamen gewoon mijn laptop voor me staan op de salon tafel en staat notepad++ open. Dus eventuele voortgang komt daarin terecht en als ik klaar ben met een game dan verdwijnt het bestandje weer tenzij er echt iets nuttig in staat voor anderen.

Bij boosting sessies die discord gebruiken kan het ook zijn dat er gewoon in discord wordt getypt wie wat al heeft of net wat er nog mist. Op die manier kan iedereen dan snel het overzicht zien.

Specifiek voor deze challenge lijstjes: De game challenge verwacht dat je al netjes een lijstje maakt met daarbij de average completion volgens PSNP en (indien van toepassing) voor hoeveel % je trophywise de base game (dus zonder DLC) al hebt uitgespeeld (started %)

Het hele verhaal hoe dat in zijn werk gaat heb ik maar even in een spoiler gezet :D
[+] lang verhaal
Ik begin dan eerst met een groffe lijst te maken in Notepad++* door de titels van PSNP te kopiëren en er het average completion % bij te zetten.
Dit jaar mocht voor een lijst van 14 games, de maximum average completion en maximum started completion allebei 45% zijn.
De selectie van titels gaat dan min of meer zo:
- Neem alle overgebleven games van de challenge van het vorige jaar die toen niet gelukt zijn, maar qua start % dit jaar nog mee mogen doen.
- Selecteer enkele games die ik al gestart heb, nog mee mogen doen voor started % en ik misschien toch eindelijk is wil uitspelen.
- Neem alle games die ik vorig jaar overwogen had maar toen de lijst niet gehaald hebben
- Neem games van series die ik eventueel zou willen completen
- Neem de games waar ik al met mensen over gehad heb om het online gedeelte een keer samen te doen.

En uit die lange lijst moeten er dan 14 gehaald worden door er een hele hoop te schrappen.
De eerste filter is dan average completion %. Vooral nieuwe games op PS5 hebben vaak een average completion die meer is dan 45%.
Daarna kijk ik naar lengte want 14 games van 200u gaat niet lukken in 1 jaar en de game moet minstens 10u zijn volgens de trophy guide.
En dan kijk ik een beetje naar difficulty en vooral hoe realistisch is het dat ik de platinum kan halen.
Dan vallen er nog een paar lijntjes weg omdat je een game maar voor 1 platform mag doen. Dus niet Sly 1 op PS4 en op PS5 bv.
Uiteindelijk waren er dan nog 16-17 games over en is het gewoon 'een paar extra afschieten' :silly:

Een tussentijds lijstje was dan onderstaande, waar ik al een deel AC games geschrapt had.
[+] lijst
Not started:

Sly Cooper and the Thievius Raccoonus {PSVita) - 59%
Sly Cooper and the Thievius Raccoonus {PS4) - 56%
Sly Cooper and the Thievius Raccoonus {PS5) - 43%
Sly 2: Band of Thieves (PSVita) - 61%
Sly 3: Honor Among Thieves (PSVita) - 55%

Lara Croft and the Guardian of Light (PS3) - 36% (no plat)
Lara Croft and the Temple of Osiris (PS4) - 24% (no plat)
Tomb Raider I (PS4) - (27%)
Tomb Raider II (PS4) - (17%)
Tomb Raider III (PS4) - (10%)
Tomb Raider I-III Remastered EU (PS5) - (9%) (no plat)
Tomb Raider: Legend (PS4) - (30%)
Tomb Raider: Legend (PS%) - (16%)
Shadow of the Tomb Raider (PS4) - 23%

Assassin's Creed Chronicles: Trilogy Pack (PSVita) - 17%

Secret Agent Clank (PS4) - 52%
Secret Agent Clank (PS5) - 40%
Ratchet & Clank: Size Matters (PS4) - 56%
Ratchet & Clank: Size Matters (PS5) - 45%

Uncharted: Drake's Fortune Remastered (PS4) - 28%
Uncharted 2: Among Thieves Remastered (PS4) - 32%
Uncharted 3: Drake's Deception Remastered (PS4) - 31%
Uncharted: Legacy of Thieves Collection (PS5) - 30%

The Playroom VR (PS4/PSVR) - 22%
Astro Bot Rescue Mission (PS4/PSVR) - 29%

Dead Rising (PS4) - 17%
Dead Rising 2: Off the Record (PS4) - 19%
Dead Rising 4 - 17%

Middle-earth: Shadow of War (PS4) - 29%

Ratchet & Clank (PSVita) - 23%
Ratchet & Clank 2: Going Commando (PSVita) - 31%
Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal (PSVita) - 34%

Dead Island PS3

Prince of Persia: Warrior Within - 20%

Resistance PSP

Already started:
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint (PS4) - 31%

Mass Effect 3 (PS3) - 33%
BioShock 2 (PS3) - 26%
BioShock Infinite (PS3) - 23%
Two Worlds II (PS3) - 16%

Final Fantasy XIII (PS3) - 31%
Shinobido 2: Revenge of Zen (PSVita) - 23%
Medal of Honor Frontline (PS3) - 16%
The Lord of the Rings: War in the North (PS3) - 41%
Voor de DLC challenge waren de regels gelukkig heel simpel: zolang je nog minstens 1 trophy in de DLC moet halen, is het toegestaan.
Hier heb ik de DLC's genomen van de games die ik voor de andere challenge had geselecteerd.
Daar heb ik dan nog wat DLCs bij gedaan van games die ik al op mijn lijst heb staan.
En dan heb ik er nog de DLCs van Watch Dogs Legion en Shadow of the Tomb raider bij gedaan, dat waren 2 games die ik als laatste had afgeschoten voor de games challenge maar zo toch nog een beetje mee mogen doen :)

Speciaal voor NTGSruler:
*Notepad++ want daar kan je sneller dingen in heen en weer kopiëren of een lijn (of meerdere) omhoog/omlaag verplaatsen door te wisselen met de regel erboven/eronder, verticaal selecteren om voor meerdere lijnen tegelijk iets te typen en dat allemaal zonder muis te gebruiken. Je kan er ook snel een nummering voor laten zetten als je een stuk verticaal hebt geselecteerd. Als je op een woordje zoekt gaat hij alle resultaten ook highlighten en als je dubbelklikt op een woord dan gaat hij automatisch het overal zoeken en highlighten.
Veel dingen zijn in excel/spreadsheets niet mogelijk of ze zijn een heel stuk omslachtiger of ik weet de keyboard shortcuts niet waardoor ik langer bezig ben. En gewone Notepad... die heeft er allemaal nog nooit van gehoord :silly:
Image

26
Stel me toch wel vragen of dit nog gezond is Kolm. Het lijkt een verslavende obsessie en haast een voltijdse job. Kan me inbeelden dat je het gamen als een soort escapisme gebruikt tijdens je ziekteverzuim. (Herinner in me de chronische vermoeidheid) Desalniettemin wekt het wel die indruk en ben ik er ook van onder de indruk. Beetje jaloers op jouw 'tijd', of je gebruikt deze efficiënt kan ook

Sent from my EB2103 using Tapatalk

Image

28
In het matige 2024 heb ik denk ik enkel wat games uit mijn backlog gespeeld.
Maar 2025 lijkt een super jaar te worden.

- Death Stranding 2
- Doom The Dark Ages
- GTAVI
- Ghost of Yotei
- Indiana Jones The Great Circle
- Mafia The Old World
- Misschien Forza Horizon op de Playstation?
- Nova Roma (Kingdoms and Castles opvolger)
- Judas (spirituele Bioshock opvolger)

Deze komen het eerst in mij op. Misschien gaan sommige van deze games na slechte reviews van mijn lijst af, en er zullen er ongetwijfeld ook nog wat verassingen bij komen. Ik ga ze nooit allemaal dit jaar spelen, max 4 of 5 games. Maar dan heb ik voor 2026 ook nog wat games liggen.

30
FGras wrote: 25 Jan 2025 20:07 In het matige 2024 heb ik denk ik enkel wat games uit mijn backlog gespeeld.
Maar 2025 lijkt een super jaar te worden.

- Death Stranding 2
- Doom The Dark Ages
- GTAVI
- Ghost of Yotei
- Indiana Jones The Great Circle
- Mafia The Old World
- Misschien Forza Horizon op de Playstation?
- Nova Roma (Kingdoms and Castles opvolger)
- Judas (spirituele Bioshock opvolger)

Deze komen het eerst in mij op. Misschien gaan sommige van deze games na slechte reviews van mijn lijst af, en er zullen er ongetwijfeld ook nog wat verassingen bij komen. Ik ga ze nooit allemaal dit jaar spelen, max 4 of 5 games. Maar dan heb ik voor 2026 ook nog wat games liggen.
Forza zou geweldig zijn! Verder zie ik in jouw lijst geen enkele game die ik op voorhand zal kopen. Alleen Mafia komt in aanmerking.
Image